Inclusiviteit
Inclusief onderwijs betekent ook inclusieve gebouwen
Als bestuurslid van de Nederlandse Vereniging Autisme (regio Gelderland) krijgt Pien regelmatig de vraag van onderwijsinstellingen om mee te denken aan een inclusievere organisatie voor de neurodiverse student. Dat doet ze graag. Hierbij zet zij al haar kennis en ervaring met onderwijsprocessen, facility management en autisme in. Daarbij neemt ze de input en adviezen van ervaringsdeskundigen mee. Het begint ermee dat je aan de neurodiverse student en medewerker vraagt wat ze nodig hebben om te kunnen groeien en bloeien.
Vragen zijn:
- Wat betekent inclusief onderwijs?
- Wat betekent dat voor de (behoefte aan) huisvesting: voor nu en in de toekomst?
- Wie zijn daarin je partners?
- Hoe zorg je samen voor huisvesting die het beste voldoet aan de behoeften van alle leerlingen en medewerkers?
- And last but not least: hoe de schaarse middelen hierbij zo effectief mogelijk in te zetten?
Pien maakt hierbij gebruik van de inzichten van Magda Mostafa die ASPECTSS* The design index heeft ontwikkeld.
